Beautymythes doorgeprikt: is dure huidverzorging echt beter dan de goedkopere variant?

Huidcrème: is duur beter? © istock
Chloé Bauwens
Chloé Bauwens Freelance beauty- en modejournalist

Als we het recentste onderzoek van Test-Aankoop mogen geloven dan is de hydro dagcrème van Kruidvat de beste dagcrème die je momenteel kan vinden. Dit potje, dat je slechts 2,48 euro kost, kwam als beste crème uit een vergelijking van 16 verschillende opties waarvan de duurste van 265 euro trouwens op de laatste plaats strandde.

Waarom zijn we geneigd om naar dure potjes crème te grijpen? Doen we het voor de naam, de uitstraling of is er dan toch iets beters in dit potje te vinden?

Wanneer we onze bankkaart bovenhalen voor een dure dagcrème hebben we hoge verwachtingen. Het luxueuze potje moet mooi staan pronken in onze beautykast, ons een dagelijks verwenmoment gunnen en al zijn magische beloften waarmaken. We gaan er dan ook bewust en onbewust van uit dat dit duurder potje beter werkt, kwalitatieve ingrediënten bevat en doelbewust voor ons is samengesteld. Toch is het niet altijd die samenstelling en werking waarvoor we onze zuurverdiende centen neertellen zegt dokter Karavani van de Carpe Clinic. ‘Theoretisch gezien hebben duurdere producten meer marge om kwalitatievere ingrediënten te kopen dus ik hoop dat ze dat inderdaad doen. Maar het zijn niet enkel de ingrediënten waarvoor je als consument betaalt. Ook de verpakking, marketing, verwerking en distributiekosten hebben een serieuze invloed op de uiteindelijke prijs voor de consument.’

Het zijn niet enkel de ingrediënten waarvoor je als consument betaalt.

Zo kan je dus in een goedkoop potje van bijvoorbeeld Kruidvat in theorie even kwalitatieve ingrediënten vinden als in een duurder potje, omdat zij bepaalde kosten kunnen drukken. Aangezien winkels als Kruidvat alles onder een private label produceren (voor zichzelf), hebben ze geen distributiekosten om hun product in een andere winkel te leggen. Ze hoeven ook geen geld uit te geven aan allerhande marketing, zoals een beroemde actrice of model om hun crème in de schijnwerpers te zetten en zelfs de verpakking wordt hier supersimpel gehouden. ‘Je moet weten dat de prijzen van de verpakkingen erg kunnen variëren: van een simpele tube zonder kartonnen verpakking van 10 cent tot een luxueus potje en deksel met logo in reliëf, dikker karton en houten doos met speciale bedrukking van 25 euro’, legt dr. Karavani uit. ‘Dat is een immens verschil.’

Waar je bij een duurder product wel terecht voor zal betalen, zijn bijzondere of zeldzame ingrediënten.

Waar je bij een duurder product wel terecht voor zal betalen, zijn bijzondere of zeldzame ingrediënten. ‘Hightech ingrediënten zoals peptiden of nanotechnologie, gepatenteerde formules als een speciale zonnefilter en natuurlijke ingrediënten die moeilijk beschikbaar of moeilijk verwerkbaar zijn. Dat zijn de drie duurste categorieën van ingrediënten als het op de grondstoffen afzonderlijk aankomt’, vertelt dr. Karavani. ‘Maar ook de complexiteit van de formulering telt mee. Het is dus de verwerking van de ingrediënten dat zal zorgen voor een prijsstijging tegenover een standaard crème. Wil je een crème met een aangename textuur of één die lekker ruikt? Dan zal je meer moeten betalen.’ Dit wil niet zeggen dat je alleen maar meer betaalt voor een luxueuzere smeerervaring. Ook testen op bijvoorbeeld allergenen kosten extra research en dus extra geld aan een merk. Het probleem is dat je als consument echter nooit zal weten hoeveel research er nu juist in jouw potje gekropen is of hoe kwalitatief de ingrediënten waren. Wanneer je de achterkant van een potje gaat lezen, tref je er enkel een hoop ingrediënten aan die voor jou zo goed als nietszeggend zijn. Daarom is er slechts één test die kan uitwijzen of jij als consument gebaat bent bij dat duurder product of evengoed voor een goedkoper alternatief kan opteren.

‘Ideaal gezien laat je een huidanalyse uitvoeren. Zo’n 30 procent van de bevolking heeft een probleemhuid en enkel dankzij een analyse kunnen we die moeilijke huidtypen gaan bepalen en behandelen’, zegt dr. Karavani. ‘Zonder zo’n analyse is het dus heel moeilijk om te weten welke crème je nodig hebt. Misschien heb jij wel voldoende aan die versie van 5 euro, misschien betaal je veel te veel voor ingrediënten die je eigenlijk niet nodig hebt.’ Wie geen professionele huidanalyse laat uitvoeren, kan wel zelf op onderzoek gaan. Door verschillende staaltjes te testen, merk je al snel welke crème voor jou werkt en je persoonlijke voorkeur krijgt. Helaas werkt deze aanpak enkel voor mensen met een duidelijk te definiëren huidprobleem. Heb je uitsluitend een vette huid, een droge huid, een gevoelige huid… Dan zijn je noden duidelijk afgelijnd en kan je jouw zoektocht vernauwen tot één specifiek product. Heb je een gemengde huid of een specifieker en moeilijker te behandelen probleem, dan kan je er eigenlijk als consument in je eentje bijna niet aan beginnen.

Wie een makkelijke huid heeft of een duidelijk te benoemen probleem, kan dus goed zitten met een goedkope dagcrème zoals die van Kruidvat.

Wie een makkelijke huid heeft of een duidelijk te benoemen probleem, kan dus goed zitten met een goedkope dagcrème zoals die van Kruidvat. Wie een moeilijker probleem heeft, kan zijn of haar weg helaas niet snel vinden in de goedkopere confectiemerken en heeft gerichte en dus vaak ook duurdere hulp nodig. ‘Het opdelen hiervan zou je in gradaties kunnen uitleggen’, zegt dr. Karavani. ‘Iemand die heel veel pech heeft, zal zelfs voor een dure reiniger moeten kiezen. Als je slechts een beetje pech hebt dan moet je bijvoorbeeld alleen maar een duurder aangepast serum kopen. Zo kan je de gradaties dan gaan opdelen: een reiniger kan makkelijk goedkoop zijn, dan de dagcrème, nachtcrème en als laatste het serum.’ Hoewel je dus zelfs met een iets moeilijkere huid nog kan kiezen voor de goedkope dagcrème wil dit niet zeggen dat deze crème automatisch jouw voorkeur zal krijgen. Misschien ben jij net bereid om wat extra te betalen voor dat mooie potje, die aangename geur of rijke textuur. Die keuze laten we aan jou over. Want werken, dat doen ze allebei op voorwaarde dat ze bij jouw huidtype passen.

Hoe vind je een dagcrème die bij jou past?


Stap 1: Bepaal je huidtype

Start hiervoor met een frisgewassen gezicht zonder enig spoor van make-up en wacht een uurtje. Zo geef je jouw huid de tijd om zich te herstellen naar diens natuurlijke staat en kan jij aan het analyseren slaan. Zet jezelf voor de spiegel en ga op inspectie:

  • Heb je een glimmende T-zone, enkele puistjes of rode vlekjes en duidelijk zichtbare poriën? Dan heb jij een vette huid.
  • Zie je een egale huid, zonder zichtbare poriën, puistjes of uitgedroogde plekjes? Dan ben jij gezegend met een normale huid.
  • Voelt je huid geïrriteerd aan, lichtjes jeukend of zelfs branderig en zie je enkele vlekjes verschijnen? Jij hebt een gevoelige huid waar je extra voorzichtig mee moet omgaan.
  • Is je huid droog rond de ogen en je haarlijn maar voor de rest glimmend met eventueel enkele vergrote poriën? Hier spreken we van een combinatie of gemengde huid.
  • Lijkt jouw huid strak aan te voelen, droogt hij snel uit, zie je al enkele rimpels en oog je grauwer dan je zou willen? Dan is de kans groot dat jij een droge huid hebt.

Stap 2: Ga op staaltjesjacht

Nu je jouw huidtype hebt kunnen definiëren, kan je gericht op zoek gaan naar een dagcrème (en andere huidproducten) die speciaal hiervoor ontwikkeld zijn. Kies voor een mix van dure en goedkopere staaltjes en begin aan je testfase.

Wees geduldig. Van een simpele hydraterende dagcrème kan je vrijwel meteen inschatten of deze je ligt. Een crème die bijvoorbeeld puistjes of rimpels moet aanpakken, moet je een week of twee de tijd geven zodat je huid zich kan aanpassen aan de nieuwe formule. Een simpele regel: hoe meer je van jouw dagcrème verwacht, hoe langer de formule nodig heeft om zijn magie te bewijzen.

Stap 3: Oordelen maar!

Na al dat testen is het aan jou om te beslissen welke dagcrème je ligt. Die keuze is puur persoonlijk en heeft niets met prijs of het uitzicht van het potje te maken. Het draait hier alleen om welke crème jou heeft kunnen overtuigen van zijn werking. Vind je de keuze toch niet zo simpel? Vraag dan aan een partner, goede vriend(in) of familielid om mee op je huid te letten tijdens de testfase. Wie weet hebben zij wel een opvallend resultaat opgemerkt dat jij misschien over het hoofd gezien hebt.

Let op! Als een crème pikt, branderig aanvoelt, gaat jeuken of je huid er rood gaat uitzien tijdens of na het aanbrengen, is dit absoluut niet de juiste dagcrème voor jou. Dit gevoel wil immers niet zeggen dat de formule aan het inwerken is, maar wel dat jouw huid door dit product geïrriteerd raakt en het is dus niet de juiste keuze is. Ga dus niet op je tanden bijten en laat deze crème meteen links liggen. Het is nooit de bedoeling dat je huid gaat verslechteren alvorens ze verbetert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content